Have You Evah....

February 17th, 2009
By

I think we'll add a new category 'dis yea' called...

Have You Evah....

Nothing fancy, just something to get your memories and experiences stirred up.

Yesterday was a holiday for most and as most know, I don't have much of those. But today holds a special event that I used take part in yearly until I started working at The Advertiser.

Great Aloha Run
 

Have you evah.... run the Great Aloha Run?

 

 

I've run it several years when I had the day off and still have vivid memories like my first year I decided to participate... I nevah like miss da bus and like a rookie, I was supah early and ended up waiting for almost two hours for da race to start... in da cold dark morning! Or da booming gun signaling da start of da race. Or da gazillion people wandering around - even da gazillion people in da buildings watching da whole spectacle from their windows or balconies.

There are those who dress up in full runners garb and oddahs who dress up in watevahs. There was one year a black man was making a statement about the African-American oppression and had a VERY thick chain draped ovah his body and I swear da chain weighed like a 100 pounds!

Then get all da kine runner's who all gusto at da start and about three minutes in already walking. Then get da ones who constantly zig-zag through da crowds as if they were in a slalom course. Then there was da time my friends and I all went to Sizzler's sald bar buffet aftah da race.   :lol:  

Can't forget the line to da porta-potties DURING da race or da ukumillion empty cups on da road. Did I mention da people who actually stop at McDonald's to pick up food while they are running? Or how about the really hard core runnah types who finish da race.... then run ALL DA WAY BACK to Aloha Tower?   :shock:

In 2000, about a month and a half aftah my reconstructive knee sugery, I ran it (yeah, I pupule and hard head) and was challenged by wat seemed like a 100 year old man. Ok, so I challenged him.  :roll:

Yeah, yeah.... Wassap Wit Dat!

Here was this kupuna switching between a very fast power walk and a quick jog  - did I mention he was also flanked by TWO very hot women? He really surprised me cause he didn't miss a beat - running and oddahwise.  :wink: Now I don't know if the two women were nurses or his "dates" but I thought 'dis kupuna had it going!....... but he wasn't going to beat me in dis race even with my handicap of only having one useful leg! :lol:

Hobble aftah hobble we traded taking the lead until I had enough and deicded to put on da aftah burners and dirst him under da viaduct. I thought I left him in my dust but as we were reaching the home stretch, I noticed da trio just whizzed past me once they hit da stadium grounds and he was booking it! 

"Oh heck no you didn't!"

He caught me a little off guard as I was already easing up to give my swelling knee a break but once I caught wind of da tunnel - and didn't want to be put to shame from da kupuna - I found a little more juice in da tank and trucked on past him cause there was no way I was going to come in second.

As I crossed the finish line all I was thinking of was icing my knee - then da kupuna strolled on by with his two hotties..... I guess I was still da loser.  

The Great Aloha Run is something I think everyone should do at least once in their liftime if you live in Hawaii cause just the experience is rewarding enough when you cross that finish line. You don't even have to run cause there's au'kine of runners, walkers, strollers, joggers etc.

Maybe I jus' may burn a vacation day to run it or maybe I'll put together a WWD! hui to run - or walk - together because the proceeds does go to charity.

So I guess instead of asking, Have you evah.... at least fo' dis' one I should be asking Will You Evah.......

 

 

 

 

 

31 Responses to “Have You Evah....”

  1. Khun Pamela:

    Take heart BL, I woke up yesterday and realized that it was the first time in twenty years that I had President's day off. What a great feeling to have been returned to the normal holiday schedule ranks! I'm told that GAR is a great charity event for every skill level, maybe I'll do it one day. pjsb


  2. Ynaku:

    No I neva. (Run the Great Aloha Run even if our company sponsor it)

    Brah I had to work. Some guys have to ;)
    Eh why you neva make all injured li'dat and ask the Kupuna's ...uh....assistants help you? Oh yeah Da Wife going SOS you das why.

    I did do the Walk-a-thon & Bike-a-thon when I was younger. For a good cause. American Lung and American Heart. Even if I no can do it anymore doesn't mean I no support them. I give.

    BTW, How you did?


  3. hemajang:

    Running regularly for about 7 years now and ran my 4th GAR yesterday but nothing compared to my carpool buddy who was honored among 70+ others for 25 years of annual participation. My ex-neighbor and his son were also honored and had a nice article about them in your competitor's paper.

    It one humongus event but fairly well organized and if you don't mind getting up early and giving yourself a lot of time to get there. Yesterday, while driving to the stadium from Mililani, I was in the wrong lane, so had to go pass the stadium and backtrack on Salt Lake Blvd, go pass Radford and breezed right into the stadium parking lot...was not the main parking entrance on Salt Lake Blvd. but the small one before. Think I going try that way again next year...don't tell anyone.

    yeah, I usually focus on somebody in front to keep pace and if got enough gas, will overtake and find another runner to focus on. Sometimes I will spot a runner who I am familiar with from previous races and will do mental battles with myself to keep up or overtake. I came in at a personal best time so pretty satisfied. Been having hamstring problems the last couple years but it held up although was cramping while sitting in the stands afterwards. I think the key to my best time was to not run for the past 4 days and rest. I normally run 4x a week but took it easy last week. I think you need to train but make sure you have enough recovery time before a race...especially if you old like me.

    I'll see you at the next GAR, BL! I'll need someone to focus on in front...just don't leave me in your dust.


  4. B:

    always had to work on the holidays, never gave GAR any thought. but now, maybe get chance. we did do the Autism walk last year/ that was very rewarding. learned alot about autism and the families having to deal with it.

    k-den, gotta go get in shape.


  5. bamboohouse808:

    I always wanted to do this walk. I do a lot of the smaller ones that go around Kapiolani Park. I also do the Visitor Industry Charity Walk. That one get good grinds along the way. When I was in high school, I volunteered at the GAR. Would be good if you set something up and a bunch of us go run(walk) um.

    As for the story with the old man, too funny. He had 2 hotties with him! You neva show um your hair? Maybe they would be running wit you instead! hahaha. Just kidding BL!!


  6. 9th Island Girl:

    No, neva did (not athletic as u know) but always thought that walk and the visitor industry charity walk sounds fun...


  7. M:

    Good Morning BL, I did the GAR once way in the beginning a few years after it started. Back then it didn't finish inside the stadium and I think the route was a little different at the end.


  8. Tankobu:

    I neva did the Great Aloha Run. I used to run something called the Pepsi 10k fun run, long long time ago. Gave up running years ago, wasn't fun for me. Maybe more fun running with a group but couldn't get back into it. Now I just one lazy buggah. Braddah Lance, gotta give me a push!


  9. NEO:

    Haven't done the GAR, will do the Ford Island Bridge Run this year though, at least that's my plan. I need to start running again... Plan is to do the Ford Island run, and keep training for the GAR, or if I'm REALLY ambitious, the MARATHON... I doubt I'll ever be able to tackle the Marathon, but who knows... maybe one day I will...


  10. rayboyjr:

    Used to run it yearly when I was younger. I've thought about running again, but I am badly out of shape now and will need about a years worth of training. My head says, hell yeah I can ... but my body says NO WAY!

    That old saying "Things get better with age" should really say "Things get bigger with age" ... big butt, big stomach, big head, big ego ...


  11. Braddah Lance:

    Khun Pamela:
    Take heart BL, I woke up yesterday and realized that it was the first time in twenty years that I had President’s day off.

    Feels good doesn't it!

    I’m told that GAR is a great charity event for every skill level, maybe I’ll do it one day. pjsb

    Just remembah running is like driving... fastah people on da left... slower ones on da right. :wink:
    .
    .

    Ynaku:
    Eh why you neva make all injured li’dat and ask the Kupuna’s …uh….assistants help you? Oh yeah Da Wife going SOS you das why.

    Wasn't wit Da Wife at dat time but I wondah wat they would have done if I fell in front of 'em?
    .
    .

    BTW, How you did?

    I think I still did it in about 1 hr 40 min. I normally run it, I think, in about 1 hr 20 min. I know I probably can do it in about 1 hr 10 min with some "real" training but nevah get serious about it. One year I ran 6 min miles for the first three... then I had to wait for my running partner once I noticed she wasn't nearby. :roll:
    .
    .

    hemajang:
    Running regularly for about 7 years now and ran my 4th GAR yesterday but nothing compared to my carpool buddy who was honored among 70+ others for 25 years of annual participation.

    That's amazing! Did they keep their shirts? I've always wanted to make a collage or one of those blanket thingys with 'em.

    Think I going try that way again next year…don’t tell anyone.

    Your secret is safe with us! :wink:

    yeah, I usually focus on somebody in front to keep pace and if got enough gas, will overtake and find another runner to focus on.

    Dat's my game plan too. I like to kinda run along da military guys cause wen their cadence is good... kinda puts a pep in your step.

    Been having hamstring problems the last couple years but it held up although was cramping while sitting in the stands afterwards.

    Take care of dat... hammy's - and groins - are extremely hard to recover from for normal Joe's like us.

    I’ll see you at the next GAR, BL! I’ll need someone to focus on in front…just don’t leave me in your dust.

    Uh... mo' like I going tie one rope to you so you can PULL me!

    Remembah, you said you run 4x's a week...... I only run wen chased. :lol:
    .
    .

    B:
    k-den, gotta go get in shape.

    Hey! Round is a shape! :lol:
    .
    .

    bamboohouse808:
    Would be good if you set something up and a bunch of us go run(walk) um.

    We'll see who's interested wen they have pre-registration latah in da year. Maybe we'll have some training sessions... wit "meetings" to follow. :mrgreen:

    You neva show um your hair? Maybe they would be running wit you instead! hahaha. Just kidding BL!!

    :lol: I nevah have DAT much back in da day.
    .
    .

    9th Island Girl:
    No, neva did (not athletic as u know) but always thought that walk and the visitor industry charity walk sounds fun…

    Da Visitor Industry Charity Walk should be renamed to Visitor Industry Charity Walk to Grind because dat's wat you're practically doing. :grin: So if you're one who likes to "eat and run" (get it?), 'den dat's perfect for you!
    .
    .

    M:
    Good Morning BL, I did the GAR once way in the beginning a few years after it started. Back then it didn’t finish inside the stadium and I think the route was a little different at the end.

    Yeah, it's kinda misleading wen you hit da stadium driveway and have to still run halfway around da stadium... THEN inside too. At least you get to run on da field though.
    .
    .

    Tankobu:
    Now I just one lazy buggah. Braddah Lance, gotta give me a push!

    Or a roll. :lol:
    .
    .

    NEO:
    Haven’t done the GAR, will do the Ford Island Bridge Run this year though, at least that’s my plan.

    I think dat run is neat.

    ...or if I’m REALLY ambitious, the MARATHON… I doubt I’ll ever be able to tackle the Marathon, but who knows… maybe one day I will…

    My friend said da same thing.... then he DID IT! He said he'll nevah do it again but he was sure happy he accomplished one of his lifetime goals. He did pay for it the entire week aftah though. :lol:


  12. Coconut Willy:

    Have done it 3 or 4 times, but not in a while. Maybe when my boy is a little older, we can do it together. The only thing about these runs is you gotta wake up so dang early, plus you pay to run. I know the GAR is for charity, but still.

    I did the one time only H3 run. That was memorable and painful. Had to walk in about a mile just to get to the start line. The view was fantastic though. And you know how the roads are usually littered with the paper drinking cups and stuff? The fear of da Hawaiian Gods was strong cause nobody littered the road. Plus I carried ti leaf and Hawaiian Salt. You know, jus in case.


  13. 2B:

    Count me in as someone who has done it before.

    I think next year I going to make a push fo the whole ohana to go out.

    I remembah da first time I went, my friend told me to try and keep up with da military guys. No chance...those guys run some fast. Then you see da poor guys not in shape undah the viaduct not doing so well.


  14. opso:

    i ran dis several times......a looooong time.....and choke pounds ago. *sigh*

    a bunch of my co-workers used to do this run. da main ting was da pahtay afta da run. y'now......gotta "replenish" da fluids yeah? :D

    i foget what my times was. but all i know is dat it got slower every year.
    WWD! *palms raised upwards* :lol:


  15. roach:

    BL,

    Nevah evah eeven think bout doing da GAR. I get bad knees playing fuutball in my hanba daz la dat. And they gettin worser wit age.


  16. opso:

    oh yeah....i foget to mention dat it's fo a good cause too.

    jalike when we used to run da Carol Kai Bed Race. had races held in Hilo back in da 80's.

    dat was good fun too. ho....dat was kinda hard cause was one full out sprint fo like 100 yards i think. plus lugging da bed with da hottie inside. :D

    yeeowch! i think i just pulled my hammy just thinking bout it.


  17. bamboohouse808:

    Maybe we’ll have some training sessions… wit “meetings” to follow.

    BL - Das wat you call "re-hydrating". :mrgreen:


  18. Braddah Lance:

    rayboyjr:
    My head says, hell yeah I can … but my body says NO WAY!

    Hmmm.... sounds like me too! :grin:

    That old saying “Things get better with age” should really say “Things get bigger with age” … big butt, big stomach, big head, big ego …

    Good one!
    .
    .

    Coconut Willy:
    Have done it 3 or 4 times, but not in a while. Maybe when my boy is a little older, we can do it together.

    I noticed dat too wea had a "family" run which is pretty cool.

    I did the one time only H3 run. That was memorable and painful.

    I can imagine... wasn't it like uphill from the start and only downhill aftah da tunnel.
    .
    .

    2B:
    I remembah da first time I went, my friend told me to try and keep up with da military guys. No chance…those guys run some fast. Then you see da poor guys not in shape undah the viaduct not doing so well.

    Everytime I ran it I seen/did both... keep up with da military guys and seeing a couple of people being attended to on da side.
    .
    .

    opso:
    i foget what my times was. but all i know is dat it got slower every year.

    I think they made da route longah every year. :wink: Jus' tryin' fo' help your ego. :grin:
    .
    .

    roach:
    Nevah evah eeven think bout doing da GAR. I get bad knees playing fuutball in my hanba daz la dat. And they gettin worser wit age.

    Now DAT sounds like me too! Why you tink I look like RoboCop wen I stay playin' basketball? :lol:
    .
    .

    opso:
    jalike when we used to run da Carol Kai Bed Race. had races held in Hilo back in da 80’s.

    Now dat's a blast from da past! Was good fun watching da "strategy". I nevah got a chance to do 'em though... was shmall kine before my time. :wink:
    .
    .

    bamboohouse808:
    BL - Das wat you call “re-hydrating”.

    And we can't have anyone dehydrated now can we. :grin:


  19. hemajang:

    yeah NEO, the Ford Island Bridge 10k is my favorite run...going over da bridge, passing the USS Missouri and view around Ford Island is great. Generally, those MWR (Morale, Welfare, Recreation) sponsored runs on military bases are pretty good, well organized, good after race treats and prizes.

    yeah, never too late to get fit...I did a lot of tennis in my younger days but hardly exercised while kids were growing up but decided to get fit 7 years ago at age 54...should have done it earlier. Running is boring to a lot of people but I enjoy it.


  20. anklebiters:

    BL:

    How far is the run? They allow roller blades to be used :-)


  21. tita leerz:

    never ran it. but i did walk it! ...ran some when i got to the viaduct but mostly walked. took me 3 hours. LOL!


  22. 808Dad:

    Hey Lance,
    I never ran the GAR but did the local Tin Man a few times. Something happened during my last participation that made me stop doing it. As you know it’s a swim/bike/run event. I trained for months prior to the event and thought I was in good shape. At the start of the race I was standing in the water waiting for the gun to go off. Bang! I let the elite people go first avoiding being scratched and clawed. I head out to the deep water and start swimming as fast as I could. Around three fourths the ways to the finish of the swim portion, I notice this guy next to me trying to pass me. I pour it on keeping him just behind me. At the last 10 yards he passes me, I was so tired. He gets out of the water first and heads for the bike area. I’m not too far behind him. I then notice he only has one arm and was about seventy years old! I stop dead in my tracks in shock. I get on my bike and slowly continued in the race. I did finish with the slowest time ever. That was my last Tin Man event.

    808Dad


  23. Tankobu:

    Braddah Lance, I like your new recurring theme! I look forward to plentry mo' 'have you evah' kine stories.

    By the way, how you wen bus' up your knee? You was gutsy for go do the GAR dat time.


  24. Kelli:

    I was thinking about TRYING to run the GAR this year, but that never happened. Maybe if I had some Under Armour Illusion shoes I'd be more motivated. Haha! Nah, I should make it a point to run it at least once during my lifetime. Poor thing about the man who died after the race, though...


  25. NKHEA:

    WasSUP BL :)

    Me neva did even tink bout running ;) I no can run :( no can even chew gum and walk :( :lol: But if you guy's decide to have Pah-Tay afta I'll be dea :) :D :P

    NKHEA...betta stick to da wata


  26. KAN:

    I've never done any kind of extended running (except from one slapping hand) 'cuz my knees not too good. And they're not getting any better with age.


  27. JindoMaster808:

    Nope - I never entered the Great Aloha Run. But I must add that I did do the Walk For Mankind many years back when I was younger. That was Marathon distance. After finishing, I sat down for a few minutes. When I tried to get up, my calves and the back of my knees were stiff like rebar. And they hurt like heck!


  28. Braddah Lance:

    hemajang:
    yeah NEO, the Ford Island Bridge 10k is my favorite run…going over da bridge, passing the USS Missouri and view around Ford Island is great.

    It must be sight to see the historic sights on foot... especially on a road dat is rarely open to da public.

    yeah, never too late to get fit…should have done it earlier.

    But you're doing it now and dat's all dat mattahs! :grin:
    .
    .

    anklebiters:
    How far is the run? They allow roller blades to be used

    I believe dat's one of da first rules - NO ROLLERBLADES. I think they might have added no heelies as well. :wink: The run is 8.15 miles and to tell you da truth it's kinda disheartening to see people actually RUN back aftah they pau... and you still trying fo' make it to da finish line. :???:
    .
    .

    tita leerz:
    never ran it. but i did walk it! …ran some when i got to the viaduct but mostly walked. took me 3 hours. LOL!

    Dat's not too bad considering you walked it... and at least you did it!
    .
    .

    808Dad:
    I then notice he only has one arm and was about seventy years old! I stop dead in my tracks in shock.

    Wow! Now dat's determination!
    .
    .

    Tankobu:
    Braddah Lance, I like your new recurring theme! I look forward to plentry mo’ ‘have you evah’ kine stories.

    :grin: Mahalos! We'll see how it goes... kinda gotta kick it up a notch cause lots of oddah blogs pretty soon going past me... like da kupuna. :neutral:

    By the way, how you wen bus’ up your knee? You was gutsy for go do the GAR dat time.

    I busted in a basketball game. Your knee was meant to bend forward... my left knee popped outside to da left wen I landed on it and I literally fell straight onto my okole because there was nothing to stand on. It popped back in wen I fell on my back. And yeah, it was against my "doctor's advice" to do da run but I was young back then.... eh, I'd probably do it again. :roll:
    .
    .

    Kelli:
    I was thinking about TRYING to run the GAR this year, but that never happened. Maybe if I had some Under Armour Illusion shoes I’d be more motivated.

    Along with your UA gear fo' da gym right? Make sure you get da right UA shoes those since they make it more specific fo' arch support.

    Poor thing about the man who died after the race, though…

    Yeah, and I just read dat he runs several times a week too.
    .
    .

    NKHEA:
    But if you guy’s decide to have Pah-Tay afta I’ll be dea

    Cool, we need somebody to kapu da parking stalls. :grin:
    .
    .

    KAN:
    I’ve never done any kind of extended running (except from one slapping hand) ‘cuz my knees not too good. And they’re not getting any better with age.

    So I guess I bettah not ask you fo' be my running partner then? :lol:
    .
    .

    JindoMaster808:
    After finishing, I sat down for a few minutes. When I tried to get up, my calves and the back of my knees were stiff like rebar. And they hurt like heck!

    Yeah, dat's most suckiest part aftah a long run. On one GAR, my friend - we'll call him Jer - was so stiff and cramped dat he actually walked like da Tin Man. His legs were stiff like a tree and watching him walk to da car was a hilarious sight and made me cramp too..... in my stomach! :lol:


  29. opso:

    BL - ho.....fo reals bout da "strategy" in da bed race!

    we had to practice to find out everybody's speed and balance out da runners for optimum performance. da "pushers" (torque off da line) in da back and da "pullers" (horsepower for speed) in da front. sumptin lidat.

    even our bed was kinda high tech. our sponsor (a steel fabricating company) when custom make da bed. it was a little heavier so when we hit top speed was easier for control......and not so light where we would be literally carrying and fighting da bed da whole way. and they used bigger/stiffer wheels and casters. i forget if skateboard wheels was against da rulz or not.

    we had slower low-end speed but da high-end speed is where we made out. jalike flipping on da NOS.....or when da turbo kicks in. :lol:

    jeez.....i remembah us doing pretty good every year......but now i forget if we eva won it all or not. aigoo.... dang MLC moments i tell you. :x


  30. NEO:

    Yeah it is neat to run/walk past historic sites... I work on historic Ford Island so I go past them everyday...


  31. snow:

    have done the GAR about five times, but i usually walk. i started out walking with my friends but now do it with my family. i guess when i first started, i used to train more... now, i don't walk as much, so the walk ends up being much more painful later on! ha ha!

    we missed this past GAR because our online application got screwed up and they took so long to get back to me about it, i missed the regular registration period. i would have registered again if i wasn't so leery about the "no refunds" policy - i wasn't sure if it would have applied! anyway, my son ended up having golf team practice that day so i didn't try to register at the health expo - which would have been more expensive, too!